Fanpage herečky Reginy Rázlové
(c) 2008 - 2014 projekt Stardust - Hanka Bízová

 

TOPlist

30 případů majora Zemana
komiksy

Víte, že epizoda Konec velké šance vyšla jako kreslený komiks? A že další epizoda s Hankou Bízovou, Bílé linky, nebyla nikdy komiksově dokončena, ačkoli existuje její základ v rozsahu čtyř nakreslených stran?

Major Zeman dostal koncem 70. let také podobu komiksového hrdiny, autorem komiksů byl malíř Kája Saudek. Měsíčník Pionýrská stezka v letech 1977-1978 otiskl komiksové podoby čtyř dílů seriálu (Hon na lišku, Loď do Hamburku, Křížová cesta a Konec velké šance). Byť Federální ministerstvo vnitra edici dozorovalo, Saudek se scenáristou Jaroslavem Weiglem, který seriálový děj textově upravil, museli chodit na povinná promítání a hlavní ideolog díla plukovník Kolář Saudkovi propůjčoval svazky fotografií z filmu, podle kterých Saudek kreslil jednotlivé postavy.

Po vydání zmíněných čtyř epizod byl projekt zastaven, a rozpracovaný díl Bílé linky tak zůstal nedokončen. Komiksový formát a především rukopis Káji Saudka, jehož tvorba je výrazně ovlivněna americkým komiksovým diskurzem, byly totiž i přes dozor ministerstva v přímém v protikladu s ideologickým obsahem námětu a jeho primárním manipulativním posláním.

"Saudkova kresba zredukovala známé herecké tváře na několik klíčových atributů, díky čemuž došlo k až parodickému vyhrocení jednotlivých charakterových typů. Individuální fyziognomie herců byla v Saudkových kresbách přitom stále rozpoznatelná, jednotlivé postavy se však zároveň výrazně podřizovaly schématům komiksového vyprávění. […] Tvář Vladimíra Brabce tak připomíná postavy kladných superhrdinů z amerických komiksů čtyřicátých let, Radoslav Brzobohatý se naopak až v Saudkově podání proměnil ve skutečného padoucha. Takto emblematizovaný obraz zla ideologii samozřejmě hrubě ironizoval." Saudek navíc komiks doplnil o další normativy amerického komiksu: zveličenou perspektivu, důraz na detailnost zbraní včetně klasického pohledu do ústí pistole či pro něj charakteristické hypertrofované zvuky střelby, startujícího letadla i běžných úkonů (PRÁÁÁSK, ROARRR, CVAK, KLAP).

V posledních dvou epizodách pak kreslíř režim ironizuje otevřeně a je otázka, zda byl komiks pozastaven z těchto důvodů, či Saudek blížící se konec cítil, a dovolil si tak více nadhledu. "V Konci velké šance přijíždí modelka Hanka Bízová na letiště v luxusním automobilu svého zámožného přítele, ovšem taxík, který jí kreslíř přidělil na zpáteční cestu je pouhý Fiat 500. Vozítko, jemuž se lidově přezdívalo jednohubka. A dále: když jde major Zeman naproti své manželce, mezi kolemjdoucími potkává i dělnicko-rolnický pár ze socialistické stokoruny."

Regina Rázlová alias Hanka Bízová jako komiksová postava
vlastní zpráva, 24. března 2014

Saudkův komiks tak způsobil, že ideologii nahradila satira, a to instrumenty, které pregnantně uvádí Činátl: "Ironicky odrážel trivialitu ideologického vidění světa, nenápadně demaskoval mediální manipulaci, nepřímo odkazoval na černobílé stereotypy komunistického obrazu minulosti, na násilnou redukci jednotlivých charakterů na jednoduchou psychologii třídního vědomí." Činátl dále uvádí, že i černobílou kresbu komiksu lze číst jako příznakovost normalizace, což ovšem lze zpochybnit, neboť bezbarvou kresbu nalezneme i v jiných Saudkových dílech a v případě Posledního případu majora Zemana je atmosféra normalizace vykreslena sice schematicky šedivě, ale kresba samotná je barevná.

Ačkliv netelevizní revitalizace majora Zemana započala již záhy po revoluci, neboť první čtyři epizody a nedokončenou pátou z Pionýrské stezky otiskl v roce 1990 časopis Reflex, významnější přítomnost Saudkova zpodobnění hledejme až v letech 1998 a 1999. V roce 1998 byl v devátém čísle komiksového magazínu Crew vydán první díl Saudkova seriálu Hon na lišku, další díl však již v magazínu nevyšel a nabízející se kalkul s televizním znovuuvedením nakladatel popírá, neboť o uvažovaném vysílání nevěděl. Následně došlo k dohodě mezi redakcí Crew a Lidovými novinami, které celý seriál (zrekonstruovaný a digitalizovaný) přetiskly v létě 1999, aktivizující čtenáře pro chystané souborné vydání formou booku. Tento soubor s názvem Příběhy majora Zemana Crew v roce 1999 skutečně vydala.

Pět příběhů (Hon na lišku, Loď do Hamburku, Křížová cesta, Konec velké šance a čtyři strany nedokončených Bílých linek) doplnila na obalu knihy Saudkova kresba z roku 1976, krátké anotace ke každému z třiceti televizních dílů s obsahem, hereckým obsazením a fotografiemi a další texty. Tento sešit byl prodán v nákladu cca 3000 ks.

V tom samém roce, ovšem dříve, vydal podobný soubor Radim Výrubek ve svém nakladatelství Datel. Kniha Major Zeman a jeho 6 případů obsahovala nejen původní Saudkovy epizody, ale rovněž ilustrovaný porevoluční Poslední případ majora Zemana, nový přebal, vytvořený kreslířem přímo pro nakladatelství, a Saudkův krátký komentář. V předmluvě, jež stručně zachycuje historii komiksu, nakladatel Výrubek uvádí, že edice knihy nesouvisela se znovuuvedením seriálu v České televizi a nápad prý vznikl mnohem dříve. Z důvodu rozebrání knihy následoval v roce 2010 dotisk Výrubkova vydání.

Zdroj: Jan Zápotocký, Univerzita Karlova v Praze, fakulta sociálních věd

Křížová cesta

Hon na lišku

Hon na lišku

Hon na lišku

Hon na lišku

Hon na lišku

Hon na lišku

Loď do Hamburku

Loď do Hamburku

Konec velké šance

Konec velké šance

Konec velké šance

Konec velké šance

Zločin na zámku (neoficiální díl)

Zločin na zámku (neoficiální díl)