|
Fanpage herečky Reginy Rázlové
(c) 2008 - 2014 projekt Stardust - Hanka Bízová
|
30 případů majora Zemana
komiksy
Víte, že epizoda Konec velké šance vyšla jako kreslený komiks? A že další epizoda
s Hankou Bízovou, Bílé linky, nebyla nikdy komiksově dokončena, ačkoli existuje
její základ v rozsahu čtyř nakreslených stran?
Major Zeman dostal koncem 70. let také podobu komiksového hrdiny, autorem
komiksů byl malíř Kája Saudek. Měsíčník Pionýrská stezka v letech 1977-1978
otiskl komiksové podoby čtyř dílů seriálu (Hon na lišku, Loď do Hamburku,
Křížová cesta a Konec velké šance). Byť Federální ministerstvo vnitra edici
dozorovalo, Saudek se scenáristou Jaroslavem Weiglem, který seriálový děj
textově upravil, museli chodit na povinná promítání a hlavní ideolog díla
plukovník Kolář Saudkovi propůjčoval svazky fotografií z filmu, podle kterých
Saudek kreslil jednotlivé postavy.
Po vydání zmíněných čtyř epizod byl projekt zastaven, a rozpracovaný díl
Bílé linky tak zůstal nedokončen. Komiksový formát a především rukopis Káji
Saudka, jehož tvorba je výrazně ovlivněna americkým komiksovým diskurzem,
byly totiž i přes dozor ministerstva v přímém v protikladu s ideologickým
obsahem námětu a jeho primárním manipulativním posláním.
"Saudkova kresba zredukovala známé herecké tváře na několik klíčových
atributů, díky čemuž došlo k až parodickému vyhrocení jednotlivých
charakterových typů. Individuální fyziognomie herců byla v Saudkových kresbách
přitom stále rozpoznatelná, jednotlivé postavy se však zároveň výrazně podřizovaly
schématům komiksového vyprávění. […] Tvář Vladimíra Brabce tak připomíná
postavy kladných superhrdinů z amerických komiksů čtyřicátých let, Radoslav
Brzobohatý se naopak až v Saudkově podání proměnil ve skutečného padoucha.
Takto emblematizovaný obraz zla ideologii samozřejmě hrubě ironizoval."
Saudek navíc komiks doplnil o další normativy amerického komiksu: zveličenou
perspektivu, důraz na detailnost zbraní včetně klasického pohledu do ústí
pistole či pro něj charakteristické hypertrofované zvuky střelby, startujícího
letadla i běžných úkonů (PRÁÁÁSK, ROARRR, CVAK, KLAP).
V posledních dvou epizodách pak kreslíř režim ironizuje otevřeně a je otázka,
zda byl komiks pozastaven z těchto důvodů, či Saudek blížící se konec cítil,
a dovolil si tak více nadhledu. "V Konci velké šance přijíždí modelka Hanka
Bízová na letiště v luxusním automobilu svého zámožného přítele, ovšem
taxík, který jí kreslíř přidělil na zpáteční cestu je pouhý Fiat 500.
Vozítko, jemuž se lidově přezdívalo jednohubka. A dále: když jde major Zeman
naproti své manželce, mezi kolemjdoucími potkává i dělnicko-rolnický pár ze
socialistické stokoruny."
vlastní zpráva, 24. března 2014
Saudkův komiks tak způsobil, že ideologii nahradila satira, a to instrumenty,
které pregnantně uvádí Činátl: "Ironicky odrážel trivialitu ideologického
vidění světa, nenápadně demaskoval mediální manipulaci, nepřímo odkazoval na
černobílé stereotypy komunistického obrazu minulosti, na násilnou redukci
jednotlivých charakterů na jednoduchou psychologii třídního vědomí." Činátl
dále uvádí, že i černobílou kresbu komiksu lze číst jako příznakovost
normalizace, což ovšem lze zpochybnit, neboť bezbarvou kresbu nalezneme i v
jiných Saudkových dílech a v případě Posledního případu majora Zemana je
atmosféra normalizace vykreslena sice schematicky šedivě, ale kresba samotná
je barevná.
Ačkliv netelevizní revitalizace majora Zemana započala již záhy po revoluci,
neboť první čtyři epizody a nedokončenou pátou z Pionýrské stezky otiskl v
roce 1990 časopis Reflex, významnější přítomnost Saudkova zpodobnění hledejme
až v letech 1998 a 1999. V roce 1998 byl v devátém čísle komiksového magazínu
Crew vydán první díl Saudkova seriálu Hon na lišku, další díl však již v
magazínu nevyšel a nabízející se kalkul s televizním znovuuvedením nakladatel
popírá, neboť o uvažovaném vysílání nevěděl. Následně došlo k dohodě mezi
redakcí Crew a Lidovými novinami, které celý seriál (zrekonstruovaný a
digitalizovaný) přetiskly v létě 1999, aktivizující čtenáře pro chystané
souborné vydání formou booku. Tento soubor s názvem Příběhy majora Zemana Crew
v roce 1999 skutečně vydala.
Pět příběhů (Hon na lišku, Loď do Hamburku, Křížová cesta, Konec velké
šance a čtyři strany nedokončených Bílých linek) doplnila na obalu knihy
Saudkova kresba z roku 1976, krátké anotace ke každému z třiceti televizních
dílů s obsahem, hereckým obsazením a fotografiemi a další texty. Tento sešit
byl prodán v nákladu cca 3000 ks.
V tom samém roce, ovšem dříve, vydal podobný soubor Radim Výrubek ve svém
nakladatelství Datel. Kniha Major Zeman a jeho 6 případů obsahovala nejen
původní Saudkovy epizody, ale rovněž ilustrovaný porevoluční Poslední případ
majora Zemana, nový přebal, vytvořený kreslířem přímo pro nakladatelství, a
Saudkův krátký komentář. V předmluvě, jež stručně zachycuje historii komiksu,
nakladatel Výrubek uvádí, že edice knihy nesouvisela se znovuuvedením seriálu
v České televizi a nápad prý vznikl mnohem dříve. Z důvodu rozebrání knihy
následoval v roce 2010 dotisk Výrubkova vydání.
Zdroj: Jan Zápotocký, Univerzita Karlova v Praze, fakulta sociálních věd
Křížová cesta |
|
Hon na lišku |
|
Hon na lišku |
Hon na lišku |
|
Hon na lišku |
|
Hon na lišku |
Hon na lišku |
|
Loď do Hamburku |
|
Loď do Hamburku |
Konec velké šance |
|
Konec velké šance |
|
Konec velké šance |
Konec velké šance |
|
Zločin na zámku (neoficiální díl) |
|
Zločin na zámku (neoficiální díl) |
|
|