|
Fanpage herečky Reginy Rázlové
(c) 2008 - 2014 projekt Stardust - Hanka Bízová
|
Rozhovor o zákulisí seriálu major Zeman ...
Daniel Růžička (34) pracuje jako produkční v České televizi a o téhle
instituci ví své. Nejen z praxe, ale i proto, že se zajímá o její
historii. Je autorem knihy Major Zeman - Propaganda nebo krimi, v
níž odhalil zákulisí vzniku seriálové normalizační ikony. Fanatickým
nadšencem Třiceti případů majora Zemana ale není. To by asi nemohl
být i jedním ze spolutvůrců webových stránek totalita.cz.
Na začátek stylově: "Otec byl divně tichý, zádumčivý, uzavřený
do sebe ..."
Samozřejmě, Studna. Nejpopulárnější díl. Má nálepku jednoho z
nejkriminalističtějších příběhů, vyšetřuje se tu záhadná vražda.
Většina lidí v něm politiku nevidí, rychle podlehne hororové
atmosféře, jenže on je to jeden z nejideologičtějších dílů. Je tu
vypořádání s rokem 1968, na začátku je Zeman na okrsku, kam byl v
roce 1968 odklizen, na konci se vrací do původní funkce a jeho
věrný kamarád Mirek Stejskal je vyhozen od Bezpečnosti a ze seriálu
nadobro zmizí. Je tam i proslulá věta venkovského policajta Maštalíře
týkající se okupace: "Bůh ví, jak by to bylo se mnou dopadlo, kdyby
nebyli přišli ..." A Zeman, když z vesnice, kde případ vyšetřoval,
odjíždí, říká: "Čeká nás ještě moc práce, než uklidíme ten svinčík
po těch loňských nesmyslech a zmatcích. Ale dokážeme to. Tady už
jsme začali." Z těch slov dodnes mrazí.
Seriál znáte výborně. Který díl máte nejraději?
Asi osmnáctý z roku 1961, Bílé linky. Zeman a Hradec jedou do
Západního Berlína plnit úkoly. Ten příběh je obzvlášť neskutečný.
Už jen to, že kriminalista Zeman je připuštěn k nějakému
státobezpečnostnímu případu - v praxi absolutní nesmysl. Dokonce chce
špionážní práci udělat za svého kamaráda, rozvědčíka Hradce. A
získané supertajné seznamy veze do Prahy v kufříku vlakem! Ale
vrcholem je to, jak si tvůrci představovali západní bar a vystoupení
striptérek. Taky mě baví díl, kdy agent Bláha postřelí Zemanovu
první manželku a ona vůbec nekrvácí ... Zaujal mě i díl Vrah se
skrývá v poli z roku 1953. Hlavně tím, co všechno do něj tvůrci
k očernění svých nepřátel dostali. Je tu farář, jenž udával
gestapu, čímž denuncovali církev, gangsteři, kteří zabíjejí komunisty.
Na druhou stranu komunisté ukazují svoji moc, protože zavřou syna
tzv. kulaka, který má jen řeči. Díl je natočen slušně, děj je ale
čiší z něho neuvěřitelná arogance moci.
Jste ročník 1971. Kdy jste seriál viděl poprvé?
Někdy v osmdesátých letech. Byl jsem malej kluk a dost se mi líbil,
byla to jedna z mála akčních podívaných, které tu tenkrát vůbec
běžely. Snad proto, že v některých momentech nebyl filmařsky špatný,
utkvěl mi v paměti víc než třeba Pláteník či Hamr.
Jako dítě jsem seriál taky měl rád, jako dospívající jsem
ho v těch osmdesátých letech vnímal jako nechtěnou parodii
a dneska si uvědomuju jeho odpuzující ideologičnost. Máte
stejnou zkušenost?
Naprosto stejnou. Jen u mě se ten posun odehrál až po revoluci.
Do té doby jsem seriál vnímal jako určitý obraz dějin. Chápal jsem,
že v něm je ideologie, byli jsme tak tehdy vychováváni, ale jak to
skutečně bylo třeba v Babicích, to jsem se dověděl až po Listopadu.
Tehdy jsem si taky uvědomil, jak moc seriál manipuluje s realitou.
Že kladná seriálová postava vlastně v reálu dělala ta nejhorší
svinstva.
Kolikrát jste seriál viděl?
Když nepočítám televizní vysílání, tak díky přípravě knížky
několikrát. Měl jsem v ruce konečné scénáře i jejich různé
verze a stále jsem je porovnával s výsledkem. Teprve když to
čtete černé na bílém, plně si uvědomíte ideologické pozadí. I
jak jsou ty věty ve scénáři vystavěny tak, aby co nejvíce ublížily.
V televizi vás strhne děj, kamera, hudba. Při čtení se mi občas
dělalo dost špatně.
Má Zeman, dejme tomu, určitou filmařskou kvalitu?
Do jisté míry ano. V porovnání s většinou ostatních seriálů, které
vznikaly televizní technikou, je Zeman filmovější. Je to vcelku
výpravné, točilo se v reálech a exteriérech, a ne pouze v ateliéru,
hudba i kamera jsou výborné. Některé díly měly ve své době i dost
napětí, dneska je jejich tempo už pomalé. Prvních deset dílů má
určitou scenáristickou kvalitu, je na nich vidět ještě nadšení
tvůrců, druhá a třetí desítka jsou slabší. To se odvíjelo i od
tehdejší situace při výrobě seriálu, režisér přepisoval dodané
literární scénáře k obrazu svému a práci nemohl stíhat - psát,
točit, střihat a ještě mít jiné aktivity. I proto byl seriál
hotov až čtyři roky po původním termínu.
Co vás k napsání knihy vůbec přivedlo?
Vždycky když se mluví o dějinách, tak se mapuje politika na
nejvyšších místech. Ale jak to probíhalo v každodenní praxi,
to už se neví. Zatím taky není zpracovaná otázka televizní
ideologické propagandy. Televize přitom byla skutečnou hlásnou
troubou režimu a velmi poslušnou služkou. I proto mě to zajímá,
jak fungovaly ty praktické mechanismy moci.
Kde a čím jste začal?
V České televizi vychází interní časopis, kde je i rubrika historie,
do které dlouho píšu články o tom, co se v ČST odehrávalo v roce
1968 nebo 1989. Před pár lety jsem chtěl napsat o Ústřední redakci
armády, bezpečnosti a brannosti. Tohle odnapínavý, dělení nebylo
dokonce ani řízeno z Kavčích hor, ale přímo z ministerstev vnitra
a armády, tudy se do televize nejvíce tlačila propaganda. Když jsem
se probíral materiály ÚRABB, narazil jsem i na dokumenty k Majoru
Zemanovi. Vyplývalo z nich, že ČST tehdy velmi nadstandardně
spolupracovala s vnitrem. Navázal jsem kontakt s Archívem ministerstva
vnitra, kde zrovna zpracovávali materiály IX. správy, tedy
někdejšího tiskového odboru FMV. A z nich jasně vyplynulo, že vnitráci
měli od počátku sedmdesátých let velký zájem o nějaký propagandistický
seriál, film, cyklus o rozvědčíkovi, který by popularizoval a vylepšil
pošramocenou image Bezpečnosti. Formu jim nabídl major Leoš Jirsák,
který se znal s kriminalistou Kocourkem, a sepsali pár námětů podle
Kocourkových skutečných případů. Tu "pravou" ideologii do seriálu
ale vnesl až televizní dramaturg Jiří Procházka, který dělal v
ÚRABB. Dokonce si sepsal základní fahrplan jednotlivých dílů -
který bude státobezpečnostní a který kriminální. Státobezpečnostních
je v jeho seznamu převaha.
Jiří Procházka (1925-1993) je vůbec zvláštní persónou. Horlivý
komunista, kterého po roce 1968 z KSČ vyškrtli, se stal ideovým
tvůrcem oslavy komunistické Bezpečnosti.
On se té práce chytil, protože si uvědomil, že tohle je jeho druhá
šance. Chtěl ukázat svým osobním nepřátelům, že na to má. V televizi
pracoval už od roku 1953, v šedesátých letech byl šéfdramaturgem
televizní filmové tvorby a v roce 1969 dokonce náměstkem ředitele
pro umělecký program s ambicí normalizátora. Nehoroval pro obrodný
proces ze šedesátých let, ale ze strany ho vyškrtli, protože patřil
k lidem spojeným s Jiřím Pelikánem. Cítil se ukřivděný, teprve v
roce 1972 byl zařazen do armádní a bezpečnostní redakce. Tady se
začal znova realizovat Majorem Zemanem. Udělal si na něj dokonce
i jakousi "živnost" -své scénáře vydal i knižně. Procházka si od
všech svých dopisů a písemností dělal kopie, takže jsem z nich mohl
čerpat. Vyplývá z nich, že Majora Zemana pokládal v prvé řadě za
politické dílo, jehož smyslem je pomáhat Husákově normalizaci v
oblasti kultury. Procházka je taky autorem všech politických dílů,
ať už toho z roku 1948, nebo těch odehrávajících se na konci
šedesátých let.
V knize píšete, že na těchto příbězích se začali se Sequensem
dostávat do sporu.
Hlavně u dílu z roku 1968. Procházkův natočený příběh s názvem
Hrdelní pře musel být na příkaz tehdejší šéfky pražského televizního
studia Balašové přetočen. Procházka odmítl ustoupit ze své verze, a
tak nové pasáže napsal právě Sequens. Postavy básníka Daneše nebo
profesora Brauna se pak měly objevit i v dalším, posledním díle,
který měl být věnován boji proti disidentům. Ten scénář opět
napsal Procházka a Sequens ho odmítl natáčet. Předložil vedení
televize i vnitru svůj scénář. Prý si nebude špinit prsty tím, aby
točil proti Havlovi a profesoru Černému - tak to alespoň Procházka
psal, když o Sequensově postoji "informoval" nadřízené. Sequens
ovšem taky nebyl žádný obhájce spravedlnosti. Na jednu stranu sice
posunul některé díly jinam, než chtěli zadavatelé seriálu na
vnitru, ale na druhou stranu jiné díly do politiky tlačil víc on.
Konfliktnost vztahu Procházka-Sequens pro mě byla největším
překvapením, na které jsem narazil. Nejen v archívech, ale i při
vzpomínkách pamětníků. Pochopil jsem, že Sequens čím dál více stál
o to, aby na seriálu co nejvíc získal. Měl na to metodu: když někdo
přinesl scénář, tak prohlásil, že neodpovídá jeho představám a že
si ho potřebuje dotvořit. Velmi často vzal osoby, situace a napsal
prakticky jiný scénář. A chtěl za něj celý honorář. Procházka se
bránil a prohlašoval, že nemůže takhle se Sequensem spolupracovat.
Sequensovi šlo víceméně o peníze, Procházkovi zase o osobní
satisfakci a prosazení jakožto autora i dramaturga takhle
významného díla.
Vy jste se s Jiřím Sequensem osobně sešel.
Věděl, s jakým záměrem přicházím, a hned na začátek řekl, že Zemana
považuje za své dílo a nehodlá se o něm bavit. Nebude mluvit o
zákulisí, o vztazích, o ničem. A když, na televizi je čudlík, kterým
se dá vypnout ... Tak jsem mu vyložil, co všechno jsem o vzniku
seriálu zjistil. Byl dost překvapen, začal trochu ze svého prvotního
postoje slevovat. Rozmluvil jsem ho, ale protože na tom nebyl
zdravotně dobře, brzy jsme skončili.
Pak jste se sešel s hlavním ideologem KSČ Janem Fojtíkem. Ten
prý osobně schvaloval díly týkající se konce šedesátých let.
Původně jsem s tím ani nepočítal. Ale občas ho potkávám v tramvaji,
protože bydlí kousek ode mne. Vzal jsem telefonní seznam, kde je
asi pět Janů Fojtíků, a zkusil jsem si tipnout podle čísla tramvaje.
A hned napoprvé to vyšlo. Jenže když jsem mu do telefonu řekl, že
jsem nezávislý publicista, tak okamžitě zavěsil. Tak jsem se za
ním vydal osobně. Stáli jsme asi deset minut ve dveřích. Samozřejmě
popřel, že by cokoli vyžadoval, četl, natož schvaloval. Scénáře
si prý vyžádal někdo jeho jménem. Jenže když mám na stole jeho
vyjádření a archívní dokument, tak věřím tomu dokumentu. Nakonec
mě pobavil, když začal mluvit o Americe a její policii, kterak
o dnes bije demonstranty ...
Ještě jste byl u tehdejší náměstkyně ředitele ČST Mileny Balašové.
Proslula třeba tím, že zakázala ženám objevit se na obrazovce
bez podprsenky.
Přijala mě vcelku ochotně, seděl jsem s ní asi hodinu. Na to, že
jí je přes osmdesát, je pořád bystrá a vitální. Opět jsem si šel
pro její pohled na věc, chtěl jsem i vědět, proč byl Procházkův
scénář třicátého dílu stažen a nahrazen Sequensovým. Odzbrojila
mě odpovědí, že Sequens byl pro ni větší umělec než Procházka.
Toho brala tak trošku jako béčko. Seriál vnímala jako potřebné
dílo, protože je nutné diváky ideologicky vzdělávat.
Také chápe vývoj po roce 1989 jako negativní?
Ona skutečně "nepřevlékla kabát", je pořád skalní vyznavačkou
starých časů. V některých chvílích se sice nechala unést a srovnávala
minulost a současnost stylem: "To za nás by nemohlo být, podívejte se
do Riegráku na ty bezdomovce ...," ale pak docela v pohodě řekla:
"To jste ovšem nechtěl slyšet, že ne?" Je tím typem komunisty,
který bude do smrti chodit na mítinky na Letnou a bude říkat: Tak
je to správně. Programově jsem se s ní nechtěl dohadovat, protože pak
by mě vyhodila a nebylo by to k ničemu.
V seriálu hraje celá galerie českých herců. Čím si
vysvětlujete, že role brali?
V knížce cituju Radka Brzobohatého, který vzpomínal:
"Kam jsme měli jít pracovat? Nebo jsme neměli točit vůbec nic?"
Mimochodem, když se ho nedávno jeden novinář zeptal, proč vzal roli
v seriálu Ulice, odpověděl podobně: Má šanci hrát ve velkém seriálu
a má z toho obživu. Je potřeba si uvědomit, že zpočátku se točilo
v obrovském časovém presu, režisér chtěl mít takové herce, kteří
mu roli zahrají bez zkoušení a stoprocentně. Musel mít ty nejzdatnější.
Druhým důvodem byla snaha tvůrců o diváckou atraktivitu, potřebovali
ideologii zabalit do přitažlivého hávu. A konečně hercům určitě
vyhovovalo v seriálu hrát. Byl hodně populární, mluvilo a psalo
se o něm. Když je pak vnitráci zvali na když se mohli pohybovat
ve společnosti mocných, asi jim to nebylo nepříjemné. Moc a umění
se tu vzájemně prolnuly.
Odmítl někdo natáčení?
Říká se, že Ilja Racek. Osobně mě ale zaujala například Irena
Kačírková v dílu Bestie z roku 1949. Hraje ženu, která po Únoru
přišla o všechno. Říká: "Co ještě chcete, vždyť jste mi všechno
vzali." Pronáší to tak přesvědčivě, realisticky, až vám zatrne.
V té malé roličce svým uměním obviňuje poúnorové mocipány a
jejich praktiky.
Použity materiálu k filmu z databáze České televize
foto: Federální ministr vnitra Jaromír Obzina, režisér Jiří Sequens, Miloš
Willig (plk. Kalina) a Vladimír Brabec (major Zeman) v době natáčení seriálu
30 případů majora Zemana. Zdroj: www.totalita.cz
|
|